Dagmar Smrčinová (FIT EURAZIO): I když jsme vyrostli, malé zákazníky neopouštíme
Co vás přivedlo do firmy, která prodává lasery a CNC stroje, tedy víceméně mužského prostředí?
Byla to pro mě výzva. Vedení technického kolektivu mi vždy bylo velmi blízké a přechod z neziskového sektoru a samosprávy do soukromého sektoru byl zajímavý a důležitý milník v mém životě. Zásadní rozdíl byl především v ekonomice projektů. Pokud v neziskovém sektoru získáte financování, je vaše cesta k výsledku již relativně přímá. V soukromém sektoru víte, že každý měsíc musíte mít na výplaty zaměstnanců, na veškeré provozní náklady, musíte průběžně doplňovat skladové zásoby. Navíc firma nesmí stagnovat, musí se dál rozvíjet a plánovat svoji budoucnost, aby měla svůj smysl a místo na trhu nejen příští měsíc, ale i za dalších deset let.
Máte velký podíl na vzniku předváděcího centra. Jak se na tento projekt díváte s odstupem několika let?
Velkou inspirací pro vznik prvního předváděcího centra byl automobilový průmysl a také naši zákazníci. Představte si situaci, kdy plánujete investovat nezanedbatelné peníze do nového auta. Koupíte si ho, aniž byste se v něm svezli? Asi ne, budete si chtít vyzkoušet, jak se v autě sedí, jak se ovládá, jaké má jízdní vlastnosti. My jsme se rozhodli to samé udělat pro zákazníky, kteří mají v plánu koupit některý z našich strojů. Proč by si firma nemohla předem vyzkoušet, jak nový stroj funguje? Obzvlášť pokud jde o špičkovou technologii, jejíž nákup ovlivní hospodaření zákazníka na několik následujících let. Ano, byl to od nás odvážný a finančně ne právě jednoduchý krok, ale s odstupem času mohu jednoznačně konstatovat, že investice do pohodlí zákazníků se nám vyplatila.
Jak na takovou novinku reagovali zákazníci?
Jedním slovem: Skvěle! Náš první showroom měl místo jenom na čtyři stroje, ale i tak byl zájem zákazníků obrovský. Pro nás to byla veliká motivace, protože jsme si samozřejmě uvědomovali, že ekonomicky jdeme do velkého rizika, když čtyři špičkové stroje místo prodeje necháme stát v showroomu na předvádění a testování.

Provozní a marketingová ředitelka Dagmar Smrčinová a jednatel společnosti Petr Tůma
Takže jste šli do rizika s předpokladem, že vaši zákazníci ocení nadstandardní službu v podobě testování strojů dřív, než si je od vás koupí?
Přesně tak. Z naší strany to byla obrovská sázka na to, že firmy budou raději kupovat technologie, které si mohou předem osobně vyzkoušet. Investice do showroomu nebyla právě malá, a jelikož jsme nechtěli náklady na jeho provoz přenášet na zákazníky, výrazně se snížila naše marže.
Kdy se ukázalo, že showroom byl správným krokem?
Velmi brzy, zájem zákazníků byl mnohem vyšší, než jsme čekali v našich nejoptimističtějších odhadech. Už po roce jsme rozšiřovali předváděcí prostor na dvojnásobek, za další rok jsme plochu znovu zdvojnásobili. V roce 2016 již bylo jasné, že nemůžeme donekonečna přidávat další malé prostory, ale potřebujeme jedno velké centrum. Situaci velmi přesně shrnul pan jednatel Tůma, který tehdy prohlásil, že v blízké budoucnosti budeme schopni fungovat pouze v případě, pokud budeme největší a všichni k nám budou jezdit. Proč? Protože u nás si budou mít z čeho vybírat, protože u nás najdou lidi, kteří s těmi stroji umějí pracovat, a protože v centru Evropy bude centrum laserů, kam se bude chtít každý podívat.
A dnes tento rozhovor vedeme v budově největšího Evropského předváděcího centra laserů a CNC strojů…
A víte, že nás toto centrum málem finančně položilo? Zákazníci ze segmentu menších firem se nás totiž začali bát. Více než rok jsme strávili přesvědčováním drobných zákazníků, jako jsou školy, modeláři, rodinné firmy či one-man show firmy, že nyní máme obří EURAZIO centrum, ale jinak jsme se nezměnili. Že jsme je nezradili, že jsme tu stále pro ně, pro malé zákazníky, kteří u nás nemohou utrácet v řádech milionů. Malé prodeje nám totiž přinášejí stabilní příjem, bez kterého by nefungovalo naše cash flow. Velké firmy a velké zakázky nám přinášejí klíčové příjmy, ale s nejistými termíny plnění. A proto jsme a i nadále budeme společností, která je otevřená jak pro velké korporátní zákazníky, tak pro garážové firmičky, školy či malovýrobce, kterým umíme nabídnout technologie s výkonem a cenou, které jsou pro ně přijatelné.