12. 5. 2020

České vzdělávání dobývá svět

Corinth a Lifeliqe – dvě společnosti mající české kořeny, které posunují vzdělávání dětí i dospělých do zcela nové kategorie. Nejen v Česku, ale i v USA a stovce dalších zemí světa. Jak se český start-up dostane do role úspěšného partnera technologických lídrů, popisuje Matouš Tlapák, COO společnosti Lifeliqe.

O Corinthu říkáte, že je vydavatelem interaktivních výukových 3D pomůcek, které jsme chtěli mít, když jsme byli dětmi. Jaké pomůcky to tedy jsou?

Vytváříme zcela novou kvalitativní úroveň vzdělávání. Vytváříme interaktivní 3D modely, ve kterých si můžete věci a živé tvory prohlédnout v jejich skutečné třírozměrné podobě, a to jak zvenku, tak zevnitř. Není to papírová učebnice s obrázky, není to plochý obraz na displeji. Je to třírozměrný model, ve kterém se pohybujete, který je mnohem intuitivnější a ukáže vám, jak daná věc, přístroj nebo organismus ve skutečnosti fungují. Podle průzkumů patří přibližně dvě třetiny populace mezi visual learners, tedy lidi, kterým nejvíce vyhovuje vzdělávání pomocí grafů, schémat, diagramů nebo modelů. A my jim nyní nabízíme zcela novou úroveň učebních materiálů.

Jak obtížné bylo uspět s 3D modely ve školách?

Když Corinth představil své první 3D modely, velmi brzy se ukázalo, že je pro školy skvělou učební pomůckou. Jenže interaktivní vzdělávání bylo v té době novinkou a učitelé se nejprve sami potřebovali naučit, jak mají s 3D modely pracovat. Zaznamenávali jsme velký zájem, ale školy nebyly dostatečně hardwarově vybavené a také chyběly metodiky, jak s tímto novým obsahem pracovat. Tak se dá popsat české nebo středoevropské prostředí. Co se týče USA nebo obecně západních zemí, bylo navíc potřeba modely zasadit do učebních plánů. Zkrátka potřebovali svoji učebnici, aby pochopili, co vše jim modely přinesou. A proto vedle Corinthu, který modely tvoří, vznikl v roce 2015 Lifeliqe – platforma pro jejich distribuci a používání, která modely Corinthu dokáže spustit na jakémkoli zařízení, včetně virtuální reality.

Na jaké oblasti se specializujete?

Našimi hlavními doménami jsou biologie, chemie, fyzika a matematika. Největší zájem je o biologické modely, což je celkem pochopitelné, protože teprve 3D animace umí srozumitelně ukázat, jak pracují jednotlivé části lidského či zvířecího těla nebo jak vlastně fungují rostliny. Naše knihovny ale postupně rozšiřujeme i o modely z oborů paleontologie, astronomie nebo geologie. Všechny modely konzultujeme se specialisty v příslušném oboru. Dlouhodobě spolupracujeme s Univerzitou Karlovou, ale garanci nám dělaly i jiné významné univerzity jako například Stanfordova v Kalifornii. Právě učitelé a profesoři z univerzit byli našimi odbornými konzultanty při výrobě základní sady více než tisíce vzdělávacích modelů v oblasti přírodovědeckých a technických oborů.

Malá česká firma, která uspěla na americkém trhu, to zní jako pohádka. Proč se vlastně Corinth přesunul do Spojených států?

Pokud chcete uspět v USA, musíte svůj byznys rozvíjet přímo tam. My jsme zamířili do Silicon Valley, protože je to světové centrum technologických firem, od kterých jsme dostávali a dostáváme zpětnou vazbu na naše produkty. Navíc jsme se stali členy start-upového inkubátoru, ve kterém jsme dostali špičkové poradce, kteří nám významně pomohli urychlit náš rozvoj. A co je ještě důležitější: Členství v inkubátoru nám přineslo řadu cenných kontaktů, které bychom jinak jen těžko získali.

Co považujete za dosavadní největší obchodní úspěch?

Kromě distriktů, škol a knihoven dokážeme zaujmout klíčové hráče na poli vzdělávání. Microsoft je od počátku naší existence strategickým partnerem a firmy jako HTC Vive nás poptávají, když chtějí pro své uživatele přinést zajímavý vzdělávací obsah. Již dlouhou řadu let přinášíme do vzdělávání obsah respektující poslední technologický vývoj. Aktuálně například spolupracujeme s knihovnickým systémem státu Nevada, kam jsme se postupně propracovali přes školy nižších stupňů a studentské knihovny. Se státem Nevada a College of Southern Nevada jsme se dohodli na společném projektu – kurzu pro výuku hemodialyzačních techniků (hemodialýza je prováděna na zařízení, které je lidově označováno jako umělá ledvina – pozn. red.) ve virtuální realitě. Naší prací bylo vytvoření simulace nejen pro zvládnutí obsluhy a údržby hemodialyzačních přístrojů, ale i pro lepší a názornější pochopení celého procesu. Tímto se posouváme z tradičního základoškolského a středoškolského vzdělávání do vzdělávání lidí pro lepší pracovní uplatnění.

Je to další směr, kterým byste se chtěli v budoucnu ubírat – školení pracovníků?

Zcela jistě ano. V USA je na pracovním trhu velký nedostatek specializovaných techniků pro různé profese. Tyto práce netáhnou a mladí Američané raději studují marketingové či businessové obory. Proto stát při podpoře zaměstnanosti sází na workforce development, což by se do češtiny dalo přeložit jako rozvoj lidských zdrojů. Znamená to, že stát poskytuje lidem široké možnosti rekvalifikací a zvýšení vzdělání. Chceš lepší práci, vyšší plat? Tak si vyber z nabídky kurzů a vzdělávej se. Kurz hemodialyzačních techniků je zcela ukázkový příklad – dá člověku specializované vzdělání v oboru, který je žádaný a kde získá nadprůměrný plat spolu s perspektivou dlouhodobého zaměstnání. Naším přínosem je tvorba simulace ve virtuální realitě, což díky vyšší názornosti pomáhá školeným k lepšímu pochopení probírané látky a školitelům šetří čas i peníze. V USA je aktuálně zhruba šest tisíc různých certifikací, pro které by bylo vhodné vytvořit virtuální simulace. A pro nás to znamená obrovské pole působnosti do budoucna.

Virtuální, rozšířená, smíšená…

Virtuální realita

Plně simulované prostředí, které vytváří iluzi reálného světa. Ve virtuální realitě lze vytvořit simulátory pro vzdělávání pracovníků, ať již jde o piloty, řidiče, obsluhu strojů nebo jiné profese.

Rozšířená (augmentovaná) realita

Technologie, která do reálného obrazu doplňuje další obsah. Typickým příkladem jsou helmy vojenských pilotů, které na svůj průhled promítají potřebné informace. Nejslavnějším příkladem rozšířené reality je hra Pokémon GO, v níž hráči chytali virtuální pokémony na pozadí reálného prostředí.

Mixovaná (smíšená) realita

Ve své podstatě je vyšší úrovní rozšířené reality. Na rozdíl od ní ale virtuální objekty reagují na zobrazované prostředí a výsledný dojem je díky tomu mnohem realističtější.

Jak silná je vaše konkurence?

Je silná a rychle roste, ale my, i když to bude znít neuvěřitelně, existenci konkurenčních firem vítáme. Právě nyní totiž probíhá velká transformace vzdělávacího trhu, který bude za několik let vypadat úplně jinak, bude používat nové technologie a nové metody vzdělávání. Více firem v oboru zvyšuje nabídku a dostává novou technologii do světa a do povědomí lidí. Výsledkem je růst poptávky – školy a studenti se dozvědí, že existují virtuální výukové metody, a chtějí je využívat.

Jak se vám daří mimo americký trh, například v České republice nebo v Evropě?

Mimo USA máme silnou pozici především v České republice a v Polsku, prosazujeme se na Slovensku a plánujeme vstup do dalších zemí střední a východní Evropy. V těchto regionech totiž digitalizace školství teprve začíná. Školy postupně dostávají vybavení, ale zatím neumějí dodaný hardware plně využít. Jednak proto, že nemají odpovídající software, třeba ve formě názorných 3D modelů či virtuálních simulací, jednak pro chybějící odborné vzdělání učitelů. A my umíme dodat obojí. V Polsku se náš obsah využívá na více než 500 školách a jejich počet každý týden dále roste. Licenci Lifeliqe koupil také UNICEF pro všechny školy v Abcházii, kde vzdělání je viděno jako jedna z mála šancí, jak oblast v těžké geopolitické situaci dále rozvíjet.

Jak se vám v Česku, kde prodáváte pod značkou Corinth, vede?

Naší vlajkovou lodí je Královéhradecký kraj, který nakoupil licence pro 60 svých škol. Velice nás těší, že zpětná vazba ze strany škol i kraje je pozitivní, o Corinth mají zájem učitelé i studenti. Největší efekt mají naše modely u těch, kdo při běžné výuce zaostávají. 3D modely jsou mnohem atraktivnější než papírové učebnice a u slabších studentů výrazně zvyšují výkonnost. Pro nás je Královéhradecký kraj vítanou referencí, která nám usnadní vstup do dalších regionů.

Abychom čtenářům upřesnili představu o vaší nabídce: Kolik stojí jedna licence Lifeliqe?

V České republice stojí kompletní sada knihoven na neomezenou dobu pro celou školu 170 000 korun. Lifeliqe nabízí také licenci na školu na omezenou dobu, kdy roční licence školu vyjde na 5 000 dolarů. Některým školám poskytujeme náš produkt na vyzkoušení v rámci pilotního programu či krátkého testování. Je pro nás velkým oceněním, že mnoho škol neodolá a po skončení zkušební doby si Corinth nebo Lifeliqe zakoupí na další období. Je totiž dobré názorně ukázat dětem, jak vlastně člověk dýchá, jakým způsobem se žížala pohybuje nebo proč svítí hvězdy. A pokud chcete dětem představit skutečně jinou realitu, máme speciální aplikace pro uživatele brýlí smíšené či virtuální reality Microsoft HoloLens, HTC Vive a další.

Microsoft, HTC… Jak se vám daří získávat ke spolupráci strategické partnery?

Máme řadu úspěšně realizovaných projektů, proto jednání s novými partnery již nejsou tak obtížná jako v minulosti. Dlouhodobě největším úspěchem je spolupráce s Microsoftem. Díky ní si můžete například z Microsoft Store stáhnout aplikaci pro brýle HoloLens nebo třeba využívat více jak dvacítku našich modelů v programovém balíku Office.

Jaké plány má Lifeliqe do budoucnosti?

Obecně je to silnější obchodní rozvoj v rámci USA se stávajícím produktem a objevování dalších příležitostí na poli rozvoje pracovních příležitostí, tj. workforce developmentu. Pracujeme ale i na projektu, v němž by virtuální realita měla pomáhat lepšímu pochopení klimatických změn. Možnosti digitální a virtuální edukace jsou nekonečné. V Česku se chceme ještě intenzivněji podílet na digitalizaci školství, kde vidíme obrovský prostor pro další inovace. Velkou pozornost věnujeme Polsku, kde máme výborné reference ze stovek škol, a chceme na dosavadní úspěchy navázat. O vstupu na Slovensko a další evropské trhy jsem se již zmiňoval, otevřeni jsme i dalším příležitostem z kterékoli části světa.

Dlouhodobým cílem naší práce je stav, kdy Lifeliqe nebude jen edukační technologií na školách, ale stane se obecnou e-learningovou platformou. Univerzálně použitelnou na všech typech zařízení od smartphonů až po špičkové herní počítače, od jednoduchých 2D displejů na mobilech až po špičková zařízení virtuální reality typu brýlí HoloLens. Stručně řečeno: Chceme být řešením pro jakýkoli typ vzdělávání na jakémkoli zařízení po celém světě.

Takový rozmach bude znamenat značné náklady?

Masivní rozvoj pochopitelně znamená obrovské náklady. Naší velkou výhodou ale je, že patříme mezi průkopníky v oboru. Co je ale ještě důležitější: Můžeme investorům představit řadu úspěšně dokončených projektů. Už nejsme firmou nadšenců, co vidí velké perspektivy v budoucnosti, my jsme je již dokázali přetavit v úspěšné projekty a spokojené obchodní partnery. Již dříve se naším investorem stala česká investiční skupina UNICAPITAL. Nyní v USA připravujeme novou sérii investování a chceme získat nové strategické partnery. S ohledem na naše dosavadní výsledky máme velkou šanci, že uspějeme.

Matouš Tlapák

Matouš Tlapák

COO společnosti Lifeliqe vystudoval ekonomii na vysokých školách v Praze a Českých Budějovicích. Při psaní diplomové práce se seznámil se zakladatelem start-upu Corinth Ondřejem Homolou, který měl být jeho oponentem. Z oponentury sice sešlo, ale když Ondřej zjistil, že Matouš při navazujícím studiu jede na tříměsíční studijní pobyt do Chile, jmenoval ho ambasadorem společnosti Corinth. Matouš na své misi uspěl a po návratu začal v Corinthu rozvíjet obchodní oblast. Po vzniku společnosti Lifeliqe byl jedním z prvních zaměstnanců, brzy poté se stal jejím COO. Tuto pozici zastává dodnes, souběžně vede český tým Lifeliqe.

Lifeliqe

Lifeliqe

Společnost Lifeliqe byla založena v roce 2015, v současnosti sídlí v San Franciscu a svoji vývojovou část má v České republice. Lifeliqe představuje vizuální výukovou platformu pro vzdělávání prostřednictvím interaktivních 3D modelů. Lifeliqe vytvořila řadu vzdělávacích aplikací využívajících technologie virtuální, rozšířené a mixované reality. Jejím dlouhodobým cílem je získání pozice přední platformy pro interaktivní 3D obsah dostupný odkudkoli a na jakémkoli zařízení. V současné době nabízí 1500 modelů popisujících biologii člověka, zvířat a rostlin, paleontologii, chemii, fyziku, geologii, astronomii a geometrii. 3D modely na platformě Lifeliqe využívá přes 300 tisíc individuálních uživatelů ve více 100 zemích světa a desítky institucionálních klientů (knihoven, škol, krajů, distriktů) v 17 zemích.

UNICAPITAL: Investice do budoucnosti

UNICAPITAL: Investice do budoucnosti

Investiční skupina UNICAPITAL se zaměřuje na strategické akvizice v konzervativnějších sektorech s fundamentální hodnotou. Působí zejména v oblastech realit a developmentu, energetiky, zemědělství a zdravotnictví. Má kvalitní odborné zázemí, díky němuž dokáže na trhu nacházet zajímavé akviziční příležitosti s potenciálem růstu a zhodnocení. Jejím cílem je kvalitně a bezpečně zhodnocovat aktiva skupiny. UNICAPITAL nezapomíná ani na technologické projekty a inovační start-upy, které mají potenciál zajímavého konzervativního zhodnocení. Investovala proto například do společností Corinth, která se věnuje výrobě 3D modelů určených pro vzdělávání dětí i dospělých, a Lifeliqe, která je platformou pro distribuci a používání modelů Corinthu.