4. 12. 2019

CK Metal: I v tvrdé konkurenci lze vybudovat úspěšnou firmu

Jak rychle může malá rodinná firma na vysoce konkurenčním trhu vyrůst do úspěšného podniku? S dobře zvolenou obchodní strategií a špičkovými službami to jde i za pět let. Právě tolik stačilo cestovní kanceláři Metal, aby si získala nepřehlédnutelnou pozici na tuzemském trhu.

Pokud bychom měli jednoduše popsat český trh cestovního ruchu, stačila by lakonická věta: Nabídka vysoce převyšuje poptávku. Mimořádně konkurenční prostředí, ze kterého každý rok odpadne několik nejméně úspěšných, rozhodně není místem, kde lze snadno zahájit nové podnikání. Alexandr Coufalík to přesto v roce 2012 zkusil. V té době již měl více než deset let zkušeností z provozování autobusové dopravy, v oblasti cestovních kanceláří byl ale nováčkem. Získat v tomto oboru odborné znalosti, a především koncesi není jednoduché. Pan Coufalík proto spojil síly se svojí dcerou Alexandrou Konvalinkovou, která prošla roční praxí u jiné cestovní kanceláře a získala tak potřebné zkušenosti.

Start nové cestovní kanceláře byl skromný – tři lidé, jedna malá kancelář a víra, že kvalitní služby mohou na trhu uspět. Skromná byla i první nabídka, která obsahovala především poznávací zájezdy do Paříže.

Pokud má být nová CK úspěšná, musí získat dostatečný počet spokojených klientů, kteří se v dalších letech budou k cestovce vracet. Pro začínající firmu je ale nemyslitelné, aby investovala miliony nebo desítky milionů do masivní reklamní kampaně. CK Metal se proto rozhodla pro spolupráci se slevovými portály, které před pěti lety zažívaly svá nejlepší léta.

Prodej služeb přes slevový portál pro firmu znamená nižší, nebo dokonce záporný zisk, je ale současně investicí do budoucna. Pokud je klient se službami spokojený, k cestovní kanceláři se v budoucnosti vrátí a nebude se bát koupit i dražší zájezd. V případě CK Metal tato strategie vyšla dokonale. Když v následujících letech přišel úpadek slevových portálů, cestovní kancelář je už nepotřebovala. Měla svoji základnu spokojených a pravidelně se vracejících klientů, prezentovala se na veletrzích cestovního ruchu a spolupracovala s českými i zahraničními cestovními kancelářemi a agenturami. Její portfolio už dávno netvořily pouze zájezdy do francouzské metropole, nabízela řadu dalších poznávacích zájezdů po Evropě, pobytové zájezdy a výrazný úspěch zaznamenala u klientů také s wellness pobyty.

Po pouhých pěti letech existence vypadá CK Metal zcela jinak než v době svých začátků. Jedinou kancelář o 12 m² nahradila kancelářská budova, počet pracovníků se rozrostl na dvacet stálých zaměstnanců doplněných řadou externistů.

Rychlý růst společnosti znamenal i potřebu zásadně změnit její tvář. Úspěšná CK potřebuje moderní a kvalitní marketingovou komunikaci. Také původní web přestával s rostoucím počtem zájezdů postačovat svojí kapacitou a stával se nepřehledným. To je v dnešní době zásadní nevýhodou – marketingové průzkumy jasně ukazují, že řada firem ztrácí potenciální klienty jen proto, že mají obtížně srozumitelné internetové stránky a návštěvníci po chvíli marného hledání raději odejdou ke konkurenci.

Vedení společnosti se proto na počátku roku 2018 rozhodlo pro radikální změnu vizuální a marketingové strategie CK. Nezasvěceným může taková změna připadat jako jednoduchá a rychlá záležitost, ve skutečnosti však jde o velmi složitý proces, při kterém zaniká většina symbolů a znaků, podle kterých klienti společnost dosud poznávali. Proto je třeba jim srozumitelně vysvětlit a ukázat, pod jakým logem, designem a dalšími marketingovými prvky svoji oblíbenou firmu v budoucnosti najdou.

K tak zásadnímu úkolu je vhodné přizvat profesionály. Cestovní kancelář si proto vybrala marketingovou agenturu, která jí připravila novou grafickou identitu a vyrobila zcela nový web, na kterém lze přehledně a srozumitelně nabízet výrazně větší počet zájezdů. O tom, jak změna značky byla úspěšná, svědčí i ekonomické výsledky CK Metal: Po rebrandingu se tržby zvýšily o více než 100 %. Změnu ocenili i marketingoví profesionálové – rebranding CK Metal získal ocenění v prestižní soutěži IEA 2019.

Jak se bude dosud úspěšná cestovní kancelář vyvíjet dál? "Naše vize obsahují jak rozšíření nabídky zájezdů, tak další zvýšení kvality našich služeb," říká Alexandra Konvalinková, vedoucí CK Metal. "Do nabídky postupně přidáváme zájezdy do nových a netradičních destinací v Evropě i mimo ni. Plánujeme rozšíření naší pobočkové sítě, a to nejen v České republice, ale také na Slovensku. Cílem je pozice největšího tuzemského prodejce wellness pobytů. Investovat budeme i do dalšího rozvoje naší autobusové dopravy," doplňuje Alexandra Konvalinková.

Pokud navštívíte web CK Metal, najdete na vstupní stránce slogan Pomáháme lidem dobít baterky. Proč právě dobíjení baterek? "U našich zájezdů se snažíme zajistit všechny potřebné služby. Cílem je, aby poslední starostí klienta před zájezdem bylo zabalení věcí, a první následující starostí bylo až vybalení věcí po návratu. O všechno mezi zabalením a vybalením se postaráme my a klienti mohou v klidu odpočívat a dobíjet své baterky, aby se z dovolené vrátili odpočinutí, spokojení a připravení na návrat do běžného života," vysvětluje Alexandra Konvalinková. "I když jsme již dávno přerostli formát malé rodinné firmy, stále si zakládáme na rodinném a individuálním přístupu ke klientům. Myslíme i na rodiny s dětmi, kterým se snažíme vyjít vstříc, protože víme, že dovolená s malými dětmi znamená pro rodiče řadu starostí," říká vedoucí CK.

Alexandra Konvalinková

Alexandra Konvalinková

V cestovní kanceláři Metal, kterou spolu se svým otcem v lednu 2014 zakládala, zastává pozici Chief Executive Officer. Dlouhodobě pracuje na dalším rozvoji CK, ve které chce i budoucnu zachovat individuální a rodinný přístup ke všem klientům.

"Ušli jsme kus cesty od vypravení pár autobusů do Paříže."

Bulharsko. Pravá letní dovolená na Slunečním pobřeží spojená s poznáváním bulharské kultury
Na titulním snímku: Keukenhof. V největším evropském květinovém parku si návštěvníci mohou přivonět k více než sedmi milionům květin

Pobaltí. Litva, Estonsko, Lotyšsko, ale také Helsinky nebo carský Petrohrad patří mezi oblíbené poznávací zájezdy

Provence, Francie. Největší evropská levandulová pole s nekonečnou vůní této aromatické byliny

Wellness. Vyhlášené hotely na Slovensku, v Maďarsku, Polsku nebo ve Slovinsku jsou cílem oblíbených wellness pobytů

Disneyland, Francie. Mezi oblíbené cíle malých i velkých klientů patří pařížský Disneyland. CK Metal patří mezi největší tuzemské prodejce zájezdů do Disneylandu

V roce 2018 Cestovní kancelář Metal oslovil Projekt Integrácia. CK Metal je jedním z největších tuzemských prodejců zájezdů do Disneylandu a ředitel Projektu Integrácia pan Slavomír Krafčák patří se svou rodinou mezi její spokojené klienty. Jeho nadšení ze služeb, programu, průvodce, výběru ubytování a přístupu cestovní kanceláře přivedlo CK Metal k rozhodnutí podpořit aktivity projektu: CK Metal věnovala 39 dětem z Projektu Integrácia zájezd do Disneylandu. Předání daru proběhlo na velké vánoční akci, jíž se účastnilo přes 10 tisíc dětí a byla vysílána ve slovenské celostátní televizi.

Banka CREDITAS: Banka se silnými českými kořeny

Banka CREDITAS: Banka se silnými českými kořeny

Podporujeme české firmy, výrobce a průmyslníky, kterým poskytujeme výhodné firemní financování, služby platebního styku a také nejvýhodnější individuální kurzy na českém trhu. Díky našim devizovým konverzím řada společností významně snižuje své náklady na směnu. Mezi naše dlouhodobé klienty v oblasti devizových konverzí a firemních účtů patří společnost METAL-FRUT, provozovatel Cestovní kanceláře METAL-FRUT, spol. s r. o., kterou klienti znají pod zkráceným názvem CK Metal. Její specializací jsou poznávací zájezdy, pobytové zájezdy a wellness pobyty.