11. 4. 2017

Jaroslav Strnad: Vidíme potenciál v tradičních českých a slovenských značkách

Na konci roku 2014 vznikl holding CZECHOSLOVAK GROUP. Jeho cílem je vytvoření silného celku tradičních českých a slovenských podniků se silnou proexportní orientací.

Skupina dnes zahrnuje řadu slavných značek – například automobilku Tatra nebo výrobce hodinek Prim. Na Slovensku vlastní nebo má v dlouhodobém pronájmu několik strategických podniků. „Tradice je budoucnost – tímto heslem se náš holding řídí,“ říká v rozhovoru pro C JOURNAL Jaroslav Strnad, majitel CZECHOSLOVAK GROUP (CSG). Při financování klíčových akvizic pomáhala Jaroslavu Strnadovi i Banka CREDITAS.

O CSG je v poslední době hodně slyšet, co stojí za vaším úspěchem?

Nejspíš to, že mám štěstí na schopné lidi okolo sebe. O holdingu CSG se v poslední době mluví především díky tomu, že jsme spolu s holdingem PROMET GROUP Reného Matery koupili a bez nadsázky zachránili automobilku Tatra. Do holdingu ale patří i další významné průmyslové společnosti, třeba výrobce brzd pro kolejová vozidla DAKO-CZ, vývojář i producent radarů a elektroniky RETIA či největší letecké opravny ve střední Evropě JOB AIR Technic. Vedle toho připravuje obnovu výroby v automobilce Avia. Jedná se o značky, které mají svou historii, a já v nich vidím i budoucnost.

Minulý rok skupina CSG rychle expandovala, patřila k nejaktivnějším investorům v českém průmyslu. Co vás vedlo k tolika akvizicím?

Jsme dynamicky rostoucí skupinou a je pravda, že minulý rok byl v počtu akvizic rekordní. Příležitosti jsou často jedinečné, a když je nevyužijete, víckrát se již nenaskytnou. Některé akvizice jsme chystali dlouhodobě, k jiným jsme se dostali tak, že někdo za námi přišel s nabídkou. Naším záměrem není to, abychom podniky, které získáme, po zhodnocení prodali, ale chceme je dlouhodoběji provozovat a vytvořit funkční celek vzájemně se doplňujících výrobních kapacit s pozitivními dopady nejen na naše podnikání, ale i na českou a slovenskou ekonomiku jako celek.

Jste významným zaměstnavatelem v oblasti průmyslu, nemáte problém získávat kvalifikované lidi?

Máte pravdu, že sehnat kvalifikované zaměstnance do průmyslové výroby, od konstruktérů až po šikovné dělníky, není v dnešní době lehké. Práce v průmyslu možná pro někoho nemusí být atraktivní, ale podle mého názoru je to právě naopak. Máme velmi schopné lidi, kteří vytvářejí produkty, jež jsou výjimečné a mají vysokou přidanou hodnotu. Přece jen se nadarmo neříká – zlaté české ručičky.

V roce 2013 byla Tatra ve složité situaci. Dnes funguje skvěle, což dokazuje výroba a prodej v loňském roce

Vaší skupině se jako celku výborně daří. Například kopřivnická Tatra se postavila na nohy a v loňském roce prodala přes 1 300 vozů. Jak se to povedlo?

Tatra byla na počátku roku 2013, kdy jsme do ní s Reném Materou vstupovali, ve velmi složité situaci. Pod bývalými vlastníky přišla o klíčový trh v Indii, banky zastavily provozní financování, zastavila se i výroba a zaměstnanci byli doma. První měsíce byly velmi těžké. V té době nám s financováním pomohl také finančník Pavel Hubáček a CREDITAS. Dnes automobilka funguje skvěle a dokazuje to právě výroba a prodej v loňském roce. Tatra má obrovskou tradici – jde přece jen o třetí nejstarší automobilku na světě, vyrábí automobily od roku 1897. Ale především se jedná o skutečnou výrobu, žádnou montovnu.

PODNIKY, KTERÉ ZÍSKÁME, CHCEME DLOUHODOBĚ PROVOZOVAT A VYTVOŘIT Z NICH FUNKČNÍ CELEK, KTERÝ SE VZÁJEMNĚ DOPLŇUJE

Výroba není pouze sériová, ale je zaměřená i na unikátní speciální vozidla. Tatra měla a má výjimečný produkt a skvělé zaměstnance. Proto se v rukou odpovědných českých vlastníků a kompetentního managementu dokázala rychle zotavit.

K automobilce Tatra Trucks jste loni přibral i další tradiční českou automobilku Avia, která se nyní stěhuje do Přelouče. Máte s ní stejné plány jako s Tatrou?

Před naším příchodem Avia poslední tři roky nevyráběla. Je to náročnější start, než když jsme přišli do Tatry, kde se výroba nikdy úplně nezastavila. Avii nyní budujeme prakticky od nuly. Když jsme ji přebírali, měla 15 zaměstnanců, kteří se starali jen o údržbu areálu a poprodejní služby. Nyní Avii stěhujeme do Přelouče a v průběhu roku začneme s výrobou.

BAVÍ MĚ, KDYŽ SE NĚCO PODAŘÍ. PENÍZE, KTERÉ VYDĚLÁME, PŘITOM INVESTUJEME DO DALŠÍHO RŮSTU

Skupině CSG se v loňském roce podařilo získat i společnost Elton hodinářská, která vyrábí hodinky značky Prim. Jak vznikla tato příležitost?

V holdingu máme několik tradičních strojírenských podniků. Primky jsou krásná strojírenská výroba s vysokou přidanou hodnotou, tradiční česká značka! Proto společnost Elton hodinářská zapadá do celého konceptu. Příležitost vznikla tak, že za námi přišel dosavadní vlastník a navrhl nám, abychom do společnosti vstoupili a pomohli jí v expanzi. Primky se nám povedlo velmi dobře nastartovat.

Primky se nám povedlo velmi dobře nastartovat

Existují společnosti, do kterých investujete, i když nejsou součástí vašeho holdingu CSG. Například jihočeský výrobce obráběcích strojů Kovosvit MAS, který založil Tomáš Baťa. Hrála pro vás roli skutečnost, že to je bývalý baťovský podnik?

Baťovské tradice u Kovosvitu MAS jsem si silně vědom. Je to tradiční český exportně orientovaný podnik, který vyvíjí a vyrábí obráběcí stroje. Podnik se v důsledku špatného managementu dostal do krize a hrozil mu zánik. Byla to komplikovaná investice, ale nyní podnik pomalu začíná prospívat. Klíčové zaměstnance se v Kovosvitu podařilo udržet a výroba byla rychle obnovena. Letošní rok by mohl být pro Kovosvit MAS ziskový.

Jaké plány máte do budoucna?

Rád bych udržel holding tam, kde je nyní. Prosperuje, je úspěšný. Baví mě, když se něco podaří. Peníze, které vyděláme, investujeme do dalšího růstu. Chceme vytvořit silný celek průmyslových podniků v ČR a na Slovensku, které dokážou prosperovat samostatně a zároveň se spojovat k realizaci komplexních projektů. Tradice je budoucnost – tímto heslem se náš holding řídí.

CREDITAS je banka se silnými českými kořeny

Rádi podporujeme české firmy, výrobce a průmyslníky.

Jaroslav Strnad a jeho Holding CZECHOSLOVAK GROUP sdružuje tradiční české a slovenské firmy. V podstatě zachránil automobilku Tatra, ve svém portfoliu má i hodinky PRIM či Avii.

Jsme rádi, že jsme mu pomohli, a financujeme aktivity i dalších českých firem a značek, aby nezanikly a expandovaly.