7. 9. 2018

Jízdenka uložená na platební kartě? Nesmysl, který slyšíte denně

Zapeklitý problém řeší v těchto dnech informační linky českých bank. Řada lidí se totiž z médií dozvěděla, že Lítačku (pražskou a středočeskou časovou jízdenku) lze „uložit na platební kartu“. Znepokojení klienti se proto ptají: „Vážně povolujete zápis dat na platební kartu desítkám dopravců, a co hůř, i řadě externích firem, které zabezpečují například revizorské služby?“

Na úvod jasná odpověď: Ne, banky ukládání dat na své karty tuzemským dopravcům nepovolují a žádnou jízdenku na platební kartu uložit nelze. Ani v Praze, ani v Ostravě, ani jinde, kde provozovatelé hromadné dopravy využívají k identifikaci cestujících bankovní karty.

Proč se tedy píše o uložení jízdenky na kartu? Jednoduše řečeno – jde o informační šum, směs údajů o kartách dopravců a platebních kartách bank. Každý z těchto typů karet přitom v hromadné dopravě funguje zcela jinak.

Cestujeme s kartou dopravce

Pokud při cestování hromadnou dopravou používáte kartu dopravce, v mnoha případech skutečně má ve své paměti uložené jízdenky, kredit (peníze na nákup dalších jízdenek), údaje o cestujícím a případně i další informace (některé regionální karty lze využívat i k dalším účelům, třeba jako průkazku do školní jídelny nebo do knihovny). Řada těchto karetních sítí totiž pracuje off-line, což znamená, že revizor svojí čtečkou zkontroluje údaje uložené přímo na kartě. Pokud čtečka najde jízdenku, je vše v pořádku. Pokud na kartě jízdenka není, má cestující problém.

Cestujeme s platební kartou

Platební karta nemá ve své paměti o jízdence uloženo nic. Neslouží totiž jako nosič informací, ale jako identifikátor cestujícího. Čtečky revizorů využívají průběžně aktualizovanou databázi cestujících, která zahrnuje jak platné jízdenky, tak také identifikátory cestujících. Pokud cestující při kontrole jízdenek přiloží ke čtečce svoji kartu, čtečka srovná, jestli v databázi tuto kartu má a zda je k ní přiřazena platná jízdenka. Pokud ano, je vše v pořádku. Pokud karta v databázi není nebo k ní není přiřazena jízdenka, má cestující problém.

Je přitom třeba zdůraznit, že revizorská čtečka má velmi omezené oprávnění – z karty smí přečíst jediný údaj, takzvaný token. Jde o unikátní řetězec, podle kterého lze kartu identifikovat, ale přitom z něj nelze zjistit číslo karty ani další údaje. Pokud se tedy obáváte, že revizor po načtení karty bude znát zůstatek na vašem účtu a další informace, obáváte se zbytečně. Čtečka nemůže tyto údaje z karty přečíst nebo je dokonce kamkoli odesílat.

Mimochodem, měli byste vědět, že čtečky revizorů a řidičů nejsou trvale on-line. Právě proto dopravci ve svých podmínkách uvádějí, že po zakoupení časové jízdenky „na platební kartu“ není během následující hodiny garantováno úspěšné odbavení (např. Lítačka vyžaduje, abyste se během první hodiny po nákupu jízdenky prokazovali revizorům nejen kartou, ale i dokladem o nákupu). I když dopravci přesné údaje nezveřejňují, lze z těchto informací odvodit, že čtečka svoji databázi zřejmě aktualizuje minimálně jednou za hodinu.

Můžu cestovat s jakoukoli platební kartou?

Systémy dopravců pracují se dvěma hlavními sítěmi karet – Mastercard a Visa. Drtivá většina tuzemských platebních karet se proto dá použít jako identifikátor jízdenky. Pokud ovšem máte např. kartu American Express, u většiny dopravců neuspějete. Je také nutné, aby karta byla bezkontaktní – technologie používané dopravci neumožňují načítání klasických karet, z nichž se údaje přenášejí kontaktně (zasunutím do čtečky). Použít se nedá ani virtuální karta.

Co když mi banka vymění kartu?

Pokud o svoji původní kartu přijdete (ztráta, poškození, výměna za novou…), záleží na podmínkách konkrétního dopravce nebo regionálního dopravního systému. Obvykle ale stačí nahlásit změnu identifikátoru, tedy jiné platební karty k vaší jízdence.