11. 4. 2018

Klára Švachulová: Gramodesky mě fascinují a inspirují

Mladá umělkyně ve své tvorbě využívá gramodesky a znovuobjevenou techniku malby horkým včelím voskem. Výsledkem jsou originální a barevně působivé sochy, které budí zaslouženou pozornost. Vloni představila Klára Švachulová svá díla v brněnské Galerii Aspekt.

Jak se mladá žena dostane ke gramodeskám, tedy technologii, která je pro většinu jejích vrstevníků jen památkou na doby minulé?

Vyrůstala jsem v betonovém věžáku na sídlišti, obklopená gramofonovými deskami a plakáty post-punkových a new wave skupin. Vinylové desky patřily mezi moje nejoblíbenější věci a postupem času se staly velkým koníčkem. Dodnes mě fascinují a inspirují a jejich hudba mě nabíjí energií. A protože mým dalším oblíbeným dětským předmětem byla stavebnice Merkur, z níž jsem zkoušela stavět různé konstrukce a budovy, postupem času obojí splynulo do soch vytvořených právě ze starých vinylových desek.

Pro mnoho lidí je velkým překvapením, když vidí, jak úžasné konstrukce lze z vinylů vytvořit.

Inspirují vás i koncerty starých novoromantických skupin?

Samozřejmě. Vystoupení novoromantických kapel mě oslovují nejen hudbou, ale také svými aranžmá, vypilovanými desítkami let koncertní činnosti. Každá z těch skupin přitom představuje originální řešení – srovnejme třeba německé Kraftwerk s jejich precizním grafickým designem a 3D vizualizacemi a britské Pet Shop Boys, kteří naopak na svých koncertech hýří pestrými barvami, a to včetně osvětlení nebo kostýmů. Aranžmá obou kapel se od sebe zásadně liší, obě ale dokážou diváka nabít svojí atmosférou, efekty a samozřejmě i hudbou, ve které hudebníci staré novoromantické generace dokázali propojit svoji původní tvorbu se současnou populární hudbou.

Ve svých dílech používáte enkaustiku, kterou možná mnoho čtenářů nebude znát. Můžete nám ji přiblížit?

Enkaustika je stará výtvarná technologie, která se znovu dostala do povědomí v 90. letech minulého století. Základním materiálem je horký včelí vosk, který se nanese na podklad a poté případně ještě před ztuhnutím dále upravuje. Při přípravě se do vosku míchají příměsi, které mu dají barevný odstín. Já obvykle používám vlastní směs syntetické barvy a lodního laku. Horký vosk prolívám přes trychtýř tak, aby protékal pomalu ve formě provázků a bylo možné s ním pracovat. Výsledkem je nejen barevný, ale zároveň i plastický povrch.



Enkaustika vytváří na uměleckých dílech působivé barevné kombinace (kliknutím obrázek zvětšíte)

Enkaustika

Malířská technika, používaná již v antice, je známá také pod názvem malování horkým voskem. Základním materiálem je horký včelí vosk, do kterého se přimíchávají barevné pigmenty a další přísady. Směs se poté aplikuje na povrch, kterým může být dřevo, plátno, papír, ale i další materiály. Před vychladnutím lze vosk na podkladu dále upravovat a tvarovat, přičemž dobu zpracování lze prodloužit průběžným nahříváním vosku, například horkovzdušnou pistolí nebo speciálními enkaustickými pery.

Byly sochy z gramofonových desek tím, co na vaší výstavě budilo největší pozornost?

Myslím, že ano. Gramodesky každý zná, i když je třeba dávno nepoužívá. Pro běžného člověka je vinylová deska nosičem zvuku, křehkým a náročným na péči, ale na rozdíl od digitálních souborů hmatatelným. Málokdo si ale dovede představit desku jinak než na talíři gramofonu nebo uloženou v obalu někde na polici. Proto je pro mnoho lidí velkým překvapením, když vidí, jak úžasné konstrukce lze z vinylů vytvořit. Samozřejmě záleží i na výtvarném řešení: Kromě enkaustiky používám na desky také spreje, třpytky nebo korálky a důležité je i správné osvětlení jednotlivých soch.

Vaše tvorba je ovšem podstatně širší, na své výstavě jste prezentovala rovněž řadu obrazů. Jaké postupy preferujete v této oblasti?

Při práci na obrazech využívám techniky vrstvení a vymývání, při nichž kombinuji různé technologie a materiály – vosky, barvy nebo laky. Pracuji se spreji, šablonami, používám olejomalbu, hadrovou techniku, třpytky a stejně jako na vinylech také enkaustiku.

Výstava 80 Romantics představila díla Kláry Švachulové v brněnské Galerii Aspekt

Kam chcete směřovat svoji další uměleckou cestu?

Mým cílem je spojit do jednotného konceptu grafický design, stavební formu brutalismu a hudbu a módu novoromantiků. Inspirací jsou mi jednak motivy pop-artové kultury a jednak vizuální styl punku, post-punku a new wave. Dalším výrazným motivem je pro mě brutalistická architektura se svými čistými tvary. Oba inspirativní proudy podle mého názoru mají společný klíčový aspekt – grafický design, který prostupuje stavební formy brutalismu a ovlivňuje hudbu a módu novoromantiků. Jsem přesvědčená, že kombinace obou směrů je nejen možná, ale že může přinést i zcela nová umělecká díla a zážitky.

Klára Švachulová

Klára Švachulová

Absolventka Střední školy umění a designu úspěšně dokončila v roce 2017 studia na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Svá díla nemaluje klasicky u malířského stojanu, ale vytváří je vertikálně od země. Ve svých pracích se pohybuje na hranici mezi malbami a objekty, nejčastějšími tématy jsou velkoměsta, materiály a hudba související se styly punk a new wave. Post-punková pop kultura 80. let minulého století ji inspirovala pro její originální díla tvořená enkaustikami na vinylových gramofonových deskách. Z nich vzniklo několik originálních soch, které spolu se svými obrazy a dalšími
pracemi představila v roce 2017 na výstavě v brněnské Galerii Aspekt.