Romantika na kolejích
Když ve druhé polovině 60. let 19. století začala c. k. privilegovaná Společnost rakouské Severozápadní dráhy stavět trať z Německého Brodu do Pardubic, čekal na stavební čety nelehký úkol. Mezi cílovými body se vypínaly Železné hory a ani jejich podhůří nebylo právě jednoduchým terénem. Jen na 17kilometrovém úseku mezi Německým Brodem a Chotěboří musela trať vystoupat o 125 metrů, naopak za nejvýše umístěnou stanicí Hlinsko se začínal terén prudce svažovat a necelých 30 kilometrů vzdálená Chrast už ležela o 300 výškových metrů níže. Železniční inženýři důsledně využili terénu a trať rozprostřeli do mnoha oblouků, ve kterých se dráha vinula zejména na severní straně Železných hor. Díky tomu mají cestující od roku 1871 až dodnes neobvyklý výhled – z vlaku postupně zhlédnou obce Raná a Pokřikov ze tří světových stran, protože kolem nich železnice vytváří několikakilometrovou kličku.
Doby, kdy po kolejích supěly mohutné parní a dieselové lokomotivy v čele pardubicko-havlíčkobrodských rychlíků, již dávno pominuly, dnes se po trati rozvážným tempem pohybují především malé motorové vozy. Pokud ale hledáte železniční romantiku, koleje sevřené v zalesněných údolích, malé zastávky ve vesničkách uprostřed kopců a nekonečné oblouky dvou železných stužek, pak je pro vás dráha vedoucí Chotěboř tou pravou. Musíte ale mít dostatek času, na 92 kilometrů z Havlíčkova Brodu do Pardubic vlaky potřebují více než 2 hodiny.
Turisté? Ano, ale stále ještě v přiměřeném množství
I když Vysočina patří mezi známé turistické cíle, stále nabízí to, co v Krkonoších nebo na Šumavě již téměř nezažijete – turistické trasy, kde potkáte jenom pár lidí za hodinu. Menší výškové rozdíly jsou navíc výhodné i pro méně zdatné turisty. Pozor musíte dávat jen na jedno – v mnoha případech je obtížné naplánovat trasu tak, aby začínala i končila na stejném místě, tedy u vašeho auta. A protože ani místní autobusová doprava nepatří mezi nejfrekventovanější, je třeba cestu bez auta plánovat s asistencí jízdních řádů.
Přímo z Chotěboře můžete vyrazit po červené turistické značce na sedmikilometrovou vycházku údolím řeky Doubravy. V úzkém skalnatém údolí najdete i v horkých letních dnech příjemný stín a cestou si můžete prohlédnout peřeje, soutěsky, vodopád, zajímavé skalní útvary nebo zříceninu hradu Sokolov. Turistická značka vás dovede přímo na železniční zastávku Bílek, odkud se můžete vlakem vrátit do Chotěboře. Anebo můžete pokračovat dál a dojít až do Sobíňova, kde zjistíte, že Sopoty nejsou jen v Polsku. Na okraji Sopot najdete další vlakovou zastávku.
Mimochodem, když jsme v úvodu článku uvedli, že Chotěboř leží téměř uprostřed České republiky, nešlo o pouhou frázi. Zhruba 25 km západně od Chotěboře najdete na kraji obce Číhošť geografický střed republiky. 17 km severozápadně, na náměstí v Golčově Jeníkově, leží jinou metodou vypočítaný střed České republiky. Ať již navštívíte kterýkoli z nich, nepochybně nám dáte za pravdu, že Chotěboř je středu našeho státu skutečně blízko.