Pokud bychom chtěli dějiny Pardubic popsat co nejstručněji, stačily by nám tři historické milníky: první dochovaná zmínka z roku 1295, zakoupení Pardubic Vilémem II. z Pernštejna roku 1491 a příjezd prvního vlaku v roce 1845.
Proč si Vilém z Pernštejna, v té době nejvyšší hofmistr Českého království, zvolil právě Pardubice? Protože z Prahy, kde vykonával své funkce, bylo na jeho rodový hrad Pernštejn příliš daleko. Vilém se proto rozhodl vybudovat své nové reprezentační sídlo z pardubického hradu, odkud bylo do Prahy podstatně blíž. Nezůstalo však jen u hradu přestavěného na zámek, Vilém a jeho synové Vojtěch a Jan se zasloužili o zásadní změnu celých Pardubic. Právě díky pánům z Pernštejna se město může pyšnit dodnes dochovaným historickým městským jádrem i svojí dominantou – věží Zelené brány.
Po zářivé éře Pernštejnů následoval úpadek. Pardubice zakoupil císař Ferdinand I. pro svého syna Maxmiliána, pro kterého ovšem město bylo jen jedním z mnoha dílů jeho rozsáhlého majetku. Pozornost a péče o rozvoj města, na které si Pardubice zvykly za pánů z Pernštejna, byly nenávratně pryč. Úpadek ještě prohloubila v následujícím století třicetiletá válka. Město sice odolalo trojímu obléhání obávaným švédským vojskem, dlouhodobá přítomnost císařské vojenské posádky ale znamenala pro Pardubice značnou zátěž. Přípravy na obléhání navíc znamenaly zničení celého předměstí, které bylo srovnáno se zemí, aby ho nepřítel nemohl využít ke krytí při útoku.
Na další významný rozvoj si Pardubice musely počkat až do poloviny 19. století. Roku 1845 přijel do města první vlak Severní státní dráhy z Olomouce do Prahy. Nový, ve své době bezkonkurenčně rychlý a kapacitní dopravní prostředek dokázal ve velkých objemech dovážet suroviny pro výrobu a dopravovat hotové produkty i do vzdálených krajů. Nebylo divu, že brzy přilákal do města podnikatele a v blízkosti železničního nádraží postupně vyrostly cukrovar, lihovar, rafinerie minerálních olejů a další podniky. Pardubice se rychle měnily v průmyslové město a po výstavbě navazujících tratí i na významný dopravní uzel, kterým zůstaly až do současnosti. O tom, že na železnici jako zdroj svého rozvoje a prosperity město nezapomnělo, se můžete přesvědčit sami: Před pardubickým hlavním nádražím stojí od roku 2017 socha Jana Pernera, projektanta dráhy z roku 1845.
Dnešní Pardubice nabízejí svým návštěvníkům pečlivě udržované historické centrum, unikátní komplex kombinující hrad a zámek, ale také poklidné putování pěšky či na kole podél řeky Labe. A pokud si na cestu koupíte perník, nezapomeňte vybrat ten, na kterém je výslovně uvedeno Pardubický perník. Toto chráněné zeměpisné označení totiž smí používat jenom firmy, které sladkou pochoutku podle přesně předepsané receptury vyrábějí a balí výhradně na území města Pardubic.