Z pohledu klienta je práce osobního bankéře složena ze schůzek s klienty a příjemných diskuzí nad nabídkou produktů. Pokud byste se ale stali osobním bankéřem, bude vaše pracovní náplň podstatně širší. Co vše musíte na této pozici zvládnout?
Učit se, školit se, pamatovat si
Základem práce osobního bankéře jsou znalosti. Produktů, služeb, obchodních podmínek, souvisejících zákonů, zkrátka všeho, co klient potřebuje vědět. Protože mnozí klienti jsou u banky řadu let, musí bankéř znát nejen obchodní podmínky a produkty současné, ale i ty minulé, které ještě někteří klienti využívají. Nemalou část bankéřova času tak tvoří vzdělávání. A co když klient položí dotaz na téma, které již nespadá do bankéřových znalostí? Pro tyto případy musí bankéř znát vnitřní strukturu banky, aby přesně věděl, koho z kolegů se na daný problém může dotázat.
Komunikovat s chutí a rádi
Pokud je vaším vysněným povoláním strážce majáku, kde vás nebude nikdo obtěžovat, na práci osobního bankéře zapomeňte. Komunikace s klienty i kolegy tvoří u bankéře většinu jeho pracovní doby. Osobně, telefonicky, e-mailem, poštou. Bankéře zkrátka musí jednání s lidmi bavit.
Uvažovat jako obchodník
Osobní bankéř se umí ptát a dokáže zjistit, co jeho klient potřebuje. Ať už se jedná o vhodný nový produkt, nebo o úpravu nastavení současných služeb. Představte si třeba situaci, kdy klient na svém účtu dlouhodobě drží větší částku, aniž by tyto peníze využíval. Pak je na vás jako bankéři, abyste klientovi nabídli výhodnější uložení jeho financí. Například na spořicím účtu, kde získá vyšší úrok a přitom své peníze bude mít stále k dispozici. V mnoha případech totiž klient zná jen produkty, které aktuálně využívá. Je na bankéři, aby vybral a nabídl další možnosti, které mohou klientovi přinést vyšší profit. Pokud máte obchodního ducha, bude to pro práci na pozici osobního bankéře značnou výhodou.
Argumentovat věcně, přesně a logicky
Od svého bankéře klient očekává jasná a srozumitelná vysvětlení. Musíte umět popsat svoji nabídku tak, aby byla věcně správná, ale přitom jí porozuměl i laik. Bude proto velkou výhodou, pokud nemáte problém s vyjadřováním a umíte jednu věc popsat více způsoby podle toho, s kým jednáte.
Pracovat samostatně
Ačkoli to zní jako fráze používaná v mnoha personálních inzerátech, na pozici osobního bankéře je samostatnost velmi důležitou vlastností. Při jednání s klientem jste sami a musíte se rozhodovat podle vlastního uvážení, rychle a bezchybně.
Vnímat a předávat podněty
Protože přicházíte do kontaktu s klienty, máte nejlepší přehled o tom, co je trápí, co by chtěli na službách banky změnit a jaké produkty by si přáli doplnit do nabídky. Informace ze schůzek proto předáváte svým kolegům, kteří produkty spravují. Jako osobní bankéř máte významný podíl na dalším zlepšování služeb a produktů.
Rozumět si s počítačem
Počítač je bankéřovým základním pracovním nástrojem. Očekává se proto, že uchazeč o místo nemá problémy s ovládáním PC a umí pracovat s Wordem a Excelem. Počítejte s tím, že v rámci zaškolení na pozici bankéře se budete učit řadu specializovaných bankovních programů a systémů. Pokud se počítačů nebojíte, určitě všechna školení zvládnete. Bude to ale znamenat řadu hodin věnovaných vzdělávání.
Mít praxi (nemusíte)
Vaše postavení ve výběrovém řízení bude lepší, pokud již máte praxi na stejné pozici, nebo alespoň v zaměstnání, kde jste jednali se zákazníky. Jestliže praxi nemáte, rozhodně neházejte flintu do žita, i vy máte šanci. Musíte ale podat o to lepší výkon při přijímacím pohovoru a přesvědčit nás, že jako osobní bankéř zvládnete samostatně jednat s klienty.