Čtěte také

10. 12. 2018

Chceme být jasnou volbou pro všechny, kdo chtějí zhodnotit své peníze

Banka CREDITAS má za sebou velmi pestrý rok a retailovým klientům letos nabídla řadu novinek. Přibyly nové pobočky, výrazně vzrostly úrokové sazby na spořicích produktech, v říjnu banka spustila první českou multibankovní aplikaci Richee a získala licenci obchodníka s cennými papíry. Kam bude Banka CREDITAS směřovat v dalších letech, jsme se zeptali ředitelky Úseku retailového bankovnictví Věry Pavlišové.

Co pro vás bylo klíčovou událostí letošního roku?

Chceme být první volbou pro klienty, kteří chtějí zhodnotit své peníze. A po zvýšení sazeb ČNB jsme mohli opět v plné míře dostát sloganu Banky CREDITAS "Chtějte víc od svých úspor". Výrazně a jako jedni z mála jsme zvýšili úrokové sazby na spořicích účtech a termínovaných vkladech. Chceme našim klientům dopřát vyšší zhodnocení, když nám to sazby České národní banky umožní.

U spořicích účtů se dá říct, že jdete proti proudu, když zvýhodňujete úročení vyšších vkladů.

Ano. Nechceme klienty trestat za to, že spoří víc peněz. U spořicího účtu tak poskytujeme zvýhodněný úrok 1,1 % ročně na vysoké vklady nad 750 000 korun. To je přesně opačný postup, než používá naše konkurence. U většiny bank totiž naopak od určité částky (většinou kolem 200 000 korun) úrok klesá, v řadě případů až k nule, nebo je úrok podmíněn řadou požadavků na využívání dalších produktů. My žádné podmínky klást nemusíme, protože víme, jak vysoké vklady na spořicích účtech zhodnotit ve prospěch klienta i banky.

V reakci na zvýšení úroků se ovšem v médiích objevila i řada reakcí, že ani zvýšené úroky nepokryjí inflaci.

I když dlouhodobě hlídáme, aby naše úroky na spořicích produktech byly pro klienty co nejvýhodnější, je jasné, že ze spořicího účtu nikdy nezískáte několikanásobek inflace. Proto jsme usilovali o získání licence obchodníka s cennými papíry a připravujeme se na prodej investičních produktů. Na nich můžou klienti získat výrazně vyšší zhodnocení. Investor ale musí vědět, že rostoucí úrok jde ruku v ruce s jistým rizikem.

Velmi často jsou v poslední době v reklamních kampaních bank skloňovány minimální nebo nulové poplatky. Jak ke zpoplatnění produktů a služeb přistupuje Banka CREDITAS?

V první řadě je třeba říct, že pro nás nejsou nulové poplatky žádnou novinkou, jsou součástí naší nabídky už od začátku. Naším cílem je maximální pohodlí a jednoduchá správa vložených financí, protože nechceme klienty nutit, aby si museli počítat, jak poplatky sníží výnosy z jejich vkladů. Nulové sazby za vedení účtů, bezplatné vydávání a vedení platebních karet a další nezpoplatněné transakce jsou bonusem, který nabízíme k většině produktů. Nejsou ale jediným zvýhodněním, které u nás získáte. Pokud například cestujete do zahraničí, ušetříte u nás oproti konkurenci díky výhodným směnárenským kurzům nebo minimálním poplatkům za výběry v cizině.

Dá se tedy říct, že nabízíte klientům maximální výnosy s minimálními náklady?

Přesně tak, naší dlouhodobou strategií je nabízet nadstandardní úroky, vyžadovat minimální náklady na správu produktů a služeb, poskytovat maximální pohodlí při správě vašich financí a současně rozšiřovat působnost banky tak, aby oslovila co nejvíce klientů, a to i z dalších věkových skupin.

Proto jste spustili první českou multibankovní aplikace Richee?

Richee je postavený na základech banky, je proto naprosto bezpečný. Funguje ale jako samostatná platforma, jeho klienti nemusejí využívat žádné produkty Banky CREDITAS ani být jejími klienty. Richee a jemu podobné aplikace jsou budoucností bankovnictví. Je určen pro mladší cílovou skupinu a samozřejmě počítáme s tím, že si k nám díky němu najdou cestu i jiní klienti než dosud.

Dosud v Bance CREDITAS převažovala především vyzrálejší klientela.

Ano, celkem logicky máme starší a movitější klientelu, která už tolik neřeší půjčky a hypotéky, ale chce zhodnotit své vydělané peníze. I to ale chceme postupně měnit a klientelu rozšiřovat. Na příští rok například připravujeme hypotéky. Investujeme veliké sumy do internetového a mobilního bankovnictví, protože vidíme, že řada klientů si zakládá produkty on-line.

Banka CREDITAS ale postupně rozšiřuje síť svých poboček. Má to ještě smysl v době, kdy klienti stále více využívají internetové bankovnictví a řadu produktů lze založit on-line?

Má to smysl. Na straně jedné totiž skutečně počet uživatelů internetového a mobilního bankovnictví rychle roste. Zejména mladší generace jednoznačně preferuje on-line komunikaci. Na straně druhé jsou starší lidé, pro které je návštěva pobočky a osobní jednání příjemnější než vyplňování formulářů na internetu. Řada lidí se navíc ráda přijde osobně poradit. Proto dlouhodobě rozvíjíme nejen internetové a mobilní bankovnictví, ale také naši síť poboček. Více než polovinu produktů si u nás lidé stále zakládají na pobočce.

Znamená to, že budete otevírat další pobočky?

Ano, během následujících dvou let chceme počet poboček zvýšit na více než dvojnásobek současného stavu. Cílem je, aby všichni naši klienti měli nejbližší pobočku do 50 kilometrů od svého bydliště. V praxi to znamená, že budeme mít zastoupení ve větších okresních městech. Samozřejmě umíme reagovat i na situace, kdy některá z poboček má vysokou návštěvnost a její kapacitu nelze rozšířit. V takovém případě buď přestěhujeme pobočku do větších prostor, což znají naši klienti z Českých Budějovic. Anebo otevřeme další pobočku, což je případ Brna, kde jsme letos otevřeli nové reprezentativní prostory na náměstí Svobody.

Jak vybíráte místo pro novou pobočku?

Hledání prostorů pro novou pobočku je často velmi náročné. Na straně jedné jsou potřeby banky, zejména v oblasti bezpečnosti. Na straně druhé se snažíme maximálně zohlednit potřeby klientů, zejména co se týká dopravy k pobočce. Chceme, aby k nám bylo snadné dojet hromadnou dopravou, ale i vlastním automobilem. Ideální místo pobočky má proto v blízkém okolí zastávku MHD, v menších městech železniční nebo autobusové nádraží, ale také veřejné parkoviště s dostatečnou kapacitou. Důležitým hlediskem je také bezbariérový přístup.

Jaké plány má Banka CREDITAS?

Pokud naše plány velmi zjednoduším, chceme oproti letošku do konce roku 2020 zhruba zdvojnásobit počet poboček a ztrojnásobit počet klientů a bilanční sumu banky. Nové klienty chceme získat jak udržením nejlepší nabídky pro bezpečné zúročení financí, tak zvýšením počtu uživatelů naší multibankovní aplikace a dalších on-line služeb. Jednoduše řečeno – chceme se ve střednědobém horizontu stát středně velkou bankou, která svým klientům dlouhodobě nabízí nejlepší zhodnocení jejich peněz.

Věra Pavlišová

Věra Pavlišová

Věra Pavlišová je nově ředitelkou Úseku retailového bankovnictví. V Bance CREDITAS tak zodpovídá za řízení pobočkové sítě a za rozvoj, vedení a motivaci manažerů poboček k plnění obchodních cílů. Do CREDITAS přišla před šesti lety a postupně zastávala pozice regionální manažerky pro Moravu, ředitelky Odboru retailu až po nynější pozici ředitelky Úseku retailového bankovnictví. Je členkou vrcholového vedení banky. V bankovnictví působí přes 20 let, vystřídala nejrůznější manažerské pozice nejprve v GE Capital Bank, později v České spořitelně, kde se věnovala budování a řízení externí prodejní sítě a následně i pobočkové sítě.