19. 2. 2018

Vladimír Hořejší: První rok jako banka budeme v zisku

Banka CREDITAS má za sebou skvělý start. Zaznamenala velký příliv klientů, splnila řadu plánů a díky tomu hned v prvním roce svého fungování skončila v černých číslech. Podle generálního ředitele banky Vladimíra Hořejšího se tak potvrdilo, že i na saturovaném bankovním trhu v České republice se může prosadit nový hráč. „Musí se však zaměřit na jednu nebo dvě tržní oblasti, ve kterých bude vždy lepší než konkurence. Lišit se jen cenou už dnes nestačí,“ říká v rozhovoru pro C JOURNAL.

CREDITAS je na trhu sice už 22 let, rok ale funguje jako banka. Jak byste ten rok zhodnotil?
Máme za sebou úspěšný rok. Myslím si, že vstup do bankovního světa se Bance CREDITAS opravdu podařil. Hned první den po spuštění banky (na Nový rok 2017) jsme měli stovky nových žádostí o otevření účtu. Povedla se nám reklamní kampaň, jsme velmi hrdí na logo i novou podobu našich poboček.Zkvalitnili jsme služby a spustili moderní a přehledné internetové i mobilní bankovnictví. Splnili jsme plány v množství nových vydaných úvěrů, v počtu nových klientů a významně jsme překročili plán v nárůstu depozit, který jsme později museli přiškrtit. Vzhledem k velkému zájmu klientů o spořicí účty jsme byli nuceni nakonec snížit úrokové sazby. To je z pohledu klientů jediná negativní věc, kterou jsme vloni museli udělat. Úroky ale už letos zase pomalu zvyšujeme.

Banka CREDITAS je jednou z mála, která už v prvním roce dosáhne nejspíš černých čísel. Čím je tak dobrá efektivita způsobena?
Banka těží ze své dlouholeté minulosti, kdy fungovala jako záložna. Máme kvalitní klientskou základnu a udrželi jsme si důvěru svých klientů. Vstup na bankovní trh jsme nastartovali vysoce efektivní kampaní, zvýšili jsme kvalitu úvěrového portfolia i výnosy. To vše přispělo k tomu, že jako jedna z mála bank skončíme svůj první rok v zisku.

Musí být těžké prosadit se na tak saturovaném trhu, jako je ten český. Mají vůbec malé banky šanci zabodovat a být dlouhodobě ziskové?
Jsem přesvědčený, že ano. Musí se však zaměřit na jednu nebo dvě tržní oblasti, ve kterých budou vždy lepší než konkurence. Univerzální banka, která bude nabízet veškeré služby ve stejné kvalitě jako velké banky, by místo na trhu hledala jen těžko. I my se snažíme zaměřit na tržní niky, ve kterých budeme silní a lepší než ostatní. Víme, že lišit se jen cenou na vysoce srovnatelném a konkurenčním trhu nestačí.

Jaké jsou tedy oblasti, na které se zaměřujete?
Snažíme se být nejlepší ve zhodnocování peněz svých klientů a dostát svému mottu „Chtějte víc od svých úspor“. Druhou tržní niku vidíme v korporátním financování. Individuálně přistupujeme k jednotlivým úvěrovým klientům, snažíme se jim vyjít vstříc a vymyslet jim řešení na míru. Jsme rychlí a maximálně flexibilní.

Za první rok se zdvojnásobil počet klientů banky na bezmála 40 000. Chcete v tomto trendu pokračovat i nadále?
Primárním cílem banky nutně není vysoký počet klientů. Preferujeme klienty, kteří u nás mají větší úložky. S nižším počtem klientů je možné lépe pracovat a komunikovat, nabízet jim služby, které lépe odpovídají jejich individuálním potřebám. Samozřejmě si uvědomujeme, že s počtem 40 000 klientů patříme mezi nejmenší banky na českém trhu.

Porostou nějak významně i počty poboček nebo vidíte budoucnost v internetovém bankovnictví?
Jednou z našich priorit je přímá a osobní komunikace s klienty. Některé banky „vyhánějí“ klienty z poboček. Ale je spousta lidí, kteří chtějí mít se svojí bankou a svým bankéřem osobní kontakt, potřebují poradit třeba se zhodnocováním úspor. Plánujeme proto další rozšiřování pobočkové sítě. Pro letošní rok máme v plánu zvýšit jejich počet zhruba o třetinu. Tím ovšem nechci říci, že bychom jakkoliv snižovali význam elektronické komunikace s klienty. Připravujeme nové funkcionality v našem internetovém bankovnictví. Věřím, že naše klienty zaujmou. 

Plánujeme další rozšíření pobočkové sítě.

Banka CREDITAS je poměrně úspěšná v zavádění moderních technologií. Jako druzí jste spustili na podzim API, v otevřeném bankovnictví jste teď jako vůbec první integrovali účet jiné banky…
Jsem přesvědčený o tom, že pokud banka zaspí v zavádění nových moderních technologií, může mít později problém. A to platí i v případě, když se zaměřuje na seniornější klientelu. Klient chce mít všechny služby na jednom místě, proto k PSD2 a otevřenému bankovnictví přistupujeme aktivně. Jako první jsme otevřeli náš systém a připojili účet jiné banky. Chceme být těmi, kteří svým klientům nabídnou pohodlné propojení jejich bankovních účtů na jednom místě.

Bude otevřené bankovnictví opravdu taková revoluce? A kdo z ní bude profitovat?
Bude to revoluce. I když to podle mě úplně nesouvisí s problematikou, která se diskutuje v posledních měsících, a to je PSD2. Ten trend je dlouhodobější. Bankovnictví nebude tolik o základních bankovních službách, ale o fintechu. Technologičtí obři, jako jsou Apple, Google a Facebook, převezmou některé základní bankovní služby, například platby. Ty se na úrovni bank stanou z pohledu příjmů zanedbatelnými. Na druhou stranu bude více růst význam bank ve složitějších službách, jakými jsou úvěrování, investice na finančních trzích, struktura spoření či poradenství.

Nebojíte se fintech firem, které by mohly tradiční banky ohrozit?
V základních službách ano, ve složitých a strukturovaných službách nikoliv. Všechny novinky se snažíme sledovat a u těch, u nichž nám to dává smysl, je i aktivně implementujeme a podporujeme. Příkladem je již zmíněné API a propojení účetnictví.

Hodně stavíte na korporátním financování. Krátce po získání licence zaznělo, že se chce Banka CREDITAS soustředit na další zkvalitňování úvěrového portfolia. Daří se to?
Ano, daří. Jsme česká banka a financujeme především české firmy. Jak už jsem zmiňoval, dokážeme pracovat velmi individuálně a velmi pružně. V letošním roce plánujeme pomocí nových technologií rozšířit služby i pro firemní klientelu tak, aby bankovní služby byly pro podnikatele a podniky opravdu jednoduché, dostupné a maximálně bezpoplatkové. Chceme technologicky postavit banku na roveň ostatním.

Je něco, co vás v prvním roce v čele banky překvapilo, ať už mile, nebo nemile?
Zpětně viděno mě překvapila reakce okolí na to, že jsme dostali bankovní licenci a spustili banku. Vlastně nikdo z našeho týmu nedokázal plně docenit, co se nám podařilo. Ráno se vzbudíte a místo v záložně jste v bance. Když na něčem pět let pracujete, tak počítáte s tím, že se to povede. Ale finanční trh a lidé vně banky to zkrátka nečekali a byli překvapení. Chválili nás a říkali, že se nám podařila výjimečná věc. Až v té chvíli jsem si uvědomil, že získání licence a překlopení na banku je skutečně výjimečné.

Na co se mohou těšit vaši klienti v roce 2018?
Největším a nejdůležitějším projektem, který v tuto chvíli řešíme, je získání licence pro poskytování služeb obchodníka s cennými papíry. Rádi bychom rozšířili naši nabídku o investiční produkty, jako jsou fondy a dluhopisy. Děláme zkrátka vše pro to, abychom naplnili náš slogan "Chtějte víc od svých úspor".

Vladimír Hořejší

Vladimír Hořejší

Od 1. ledna 2017 je předsedou představenstva a generálním ředitelem Banky CREDITAS. Ve funkci člena představenstva Záložny CREDITAS působil od roku 2012, jeho předsedou je od roku 2013. Během své profesní dráhy zastával řadu vedoucích pozic, např. v Konsolidační bance Praha, České konsolidační agentuře. Byl také náměstkem ministryně informatiky pro oblast e-government.